Prima interfata de programare GPU de ultima generatie, capabila sa puna in valoare toate resursele de care dispune placa video, a fost Mantle. Ea a fost dezvaluita de AMD in octombrie 2013, impreuna cu GPU-ul Hawaii. Dar dupa o lunga perioada de beta, si cateva jocuri reusite, AMD a anuntat in martie 2015 ca va renunta la dezvoltarea sa.
Pentru a lasa scena lui DirectX 12 de la Microsoft. Insa Mantle nu a murit, ci a fost preluat de grupul Khronos, cunoscut pentru OpenGL. Aici se lucra deja la un proiect de unificare a variatelor interfete proprii intr-una comuna, glNext. Si impreuna cu Mantle, acest proiect a fost redenumit drept Vulkan. Cu o varianta programata pentru sfarsitul acestui an 2015.
Insa se pare ca pana la urma Vulkan 1.0 nu va fi gata la timp. Aparent faza de autentificare si finisare finala s-ar fi prelungit, insa grupul Khronos nu ofera lamuriri suplimentare. Kiturile de dezvoltare pentru toate principalele sisteme de operare ale momentului (Windows, Android si Linux) sunt aproape gata si ele. Iar driver-ele sunt puse la punct.
Google este extrem de interesat de aceasta interfata de programare, si o va folosi in viitoarele versiuni de Android. Si in acest scop ocupa acum functia de promotor avand si o pozitie in conducerea grupului Khronos. In concluzie Vulkan 1.0 va fi gata undeva la inceputul anului viitor 2016, si cu cat mai repede cu atat mai bine!
Daniel a zis
Să sperăm că pe desktop va fi comparabil cu DirectX 12